ارتباط نقطه سربه سر و حاشیه فروش

26 اردیبهشت 1398

حاشیه فروش چیست؟

می توان به میزان سودآوری هایی که در فعالیت های تجاری به دست می آید حاشیه فروش گفت.فروش یک محصول و خدمات می تواند با استفاده از راهکارهای مختلفی انجام پذیرد که هر یک دارای هزینه هایی می باشد که افراد باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند تا با صرف هزینه های گزاف و عدم بازدهی منجر به شکست مجموعه های کاری خود نشوند.

این امر در نتیجه بهره مندی از راهکارهای اصولی فروش و بازاریابی و همچنین شناخت کامل بازار محصول می باشد تا با عوامل و مسائل تاثیرگذار بر آن آشنا بوده و در نتیجه این امر بتوان بهترین فرصت های فروش را ایجاد و از آن بهره مند شده و همچنین فرصتی را برای افزایش مشتریان وفادار ایجاد نمود.

حاشیه فروش را می توان آن بخش از مبلغ فروش توصیف کرد که در پوشش هزینه های ثابت و ایجاد سود نقش دارد مثلا حاشیه فروش یک واحد محصول معرف مبلغ افزایش در سود ناشی از ساخت و فروش آن واحد محصول اضافی است.هزینه های ثابت با افزایش تولید و فروش تغییر نمی کند.در نتیجه اگر مثلا حاشیه فروش حاصل از تولید و فروش یک واحد محصول معادل مبلغ 5000 ریال باشد، فروش 100 واحد محصول اضافی باعث افزایش سود یا کاهش زیان، حسب مورد به مبلغ 500000 ریال خواهد شد.

مثال:

مبلغ حاشیه فروش یک واحد محصول برابر است با تفاوت بین قیمت فروش و هزینه های متغیر یک واحد محصول.بنابراین جمع مبلغ حاشیه فروش نیز از کسر کردن جمع مبلغ هزینه های متغیر تعداد مشخصی محصول از جمع درآمد فروش آن تعداد محصول بدست می آید.

مروری بر قوانین حقوق و دستمزد
خواندن

درآمد فروش 1000000
کسر می شود: هزینه های متغیر (800000)
جمع مبلغ حاشیه فروش 200000
کسر می شود: هزینه های ثابت ماهانه (20000)
سود 0

نسبت حاشیه فروش که اغلب به شکل در صد بیان می شود، معرف درصدی از مبلغ فروش است که برای بازیافت هزینه های ثابت و فراهم کردن سود، در دسترس قرار می گیرد. و از فرمول زیر بدست می آید:

نسبت حاشیه فروش= (مبلغ حاشیه فروش ÷ مبلغ فروش ) × 100
اما نقطه سربه سر سطحی از فعالیت است که در آن سطح، درآمدهای موسسه برابر با هزینه های ان می شود.به عبارت دیگر جایی که مبلغ حاشیه فروش درست جمع مبلغ هزینه های ثابت را پوشش می دهد، اصطلاحا نقطه سربه سر نامیده می شود.بنابراین در نقطه سربه سر مبلغ حاشیه فروش درست برابر با جمع مبلغ هزینه های ثابت است.

با در اختیار داشتن نسبت حاشیه فروش می توان مبلغ فروش در نقطه سربسر را بدست آورد:

مبلغ فروش در نقطه سربسر = مبلغ هزینه های ثابت ÷ نسبت حاشیه فروش
اما برای محاسبه تعداد فروش در نقطه سربسر از فرمول زیر استفاده می کنیم:
X = f ÷ (p – v)
x = تعداد فروش در نقطه سربسر
f = هزینه های ثابت
p = میانگین قیمت فروش یک واحد
v= هزینه های متغیر یک واحد محصول است
اما حالا اگر شرکت بخواهد مقدار فروش لازم برای تحصیل سود مورد نظر خود را بدست آورد از فرمول زیر استفاده می کند:
مقدار فروش لازم برای تحصیل سود هدف=( مبلغ هزینه های ثابت + سود هدف) ÷ مبلغ حاشیه فروش یک واحد محصول

(p – v) ÷ f+ л))= مقدار فروش لازم برای تحصیل سود هدف
л= سود هدف

ده نکته تاثیرگذار در تحریر دفتر مشاغل
خواندن

به عنوان مثال اگر میزان تولید در نقطه سربسر 8000 عدد باشد و هزینه های ثابت 4800000 ریال و فروش هر واحد 1600 ریال و هزینه هر واحد 1000 ریال باشد در این حالت مقدار فروش را اگر بخواهیم 360000 ریال سود بدست بیاوریم به طریق زیر بدست می آوریم:
8600= (1000 – 1600)÷ (4800000 + 360000 )
یعنی باید 8600 محصول بفروشد تا به سود 360000ریال برسد.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب آریان پور
علاقه به حوزه فناوری و تکنولوژی و نقش اون در کسب و کارها باعث شد تا به عنوان مدیر بخش خصوصی صنایع تولیدی,افتخار داشته باشم که فروشگاه فاین سافت و پایگاه دانش فاین بلاگ را تاسیس کنم و تجربیات خود را در زمینه فناوری و کسب و کار در اختیار علاقمندان قرار بدم.

بدون دیدگاه