چرا مصرف‌کننده باید یک کالا را از من بخرد؟

۲۴ فروردین ۱۳۹۸

اگر می‌خواهید کسب و کار شما برای تمام مشتریان تان، چه قدیمی و چه جدید، قابل دسترسی و کاملاً در چشم باشد، تجزیه و تحلیل مسیرها و روش هایی که مشتریان شما از طریق آن شما را پیدا می‌کنند، یک ضرورت است.
امروزه مصرف‌کنندگان هر جایی را جست‌وجو می‌کنند تا آنچه را که نیاز دارند و می خواهند، پیدا کنند. آن‌ها در خانه هستند، آن‌ها در محل کار هستند، و در نتیجه آن‌ها در حال حرکت هستند. این حرکت زیگزاگی و غیرقابل پیش‌بینی مشتریان به چالشی برای کسب و کارهای محلی تبدیل شده است، زیرا صاحبان مشاغل نمی‌توانند درک کنند که چرا برخی از مصرف‌کنندگان یک چیز را می‌خواهند، در حالی که سلیقه برخی دیگر کاملاً متفاوت است. خلاصه و مخلص کلام این‌که چرا مصرف‌کنندگان یک فروشگاه یا برند را بر دیگری ترجیح می دهند؟
برای پاسخ به این سوال، صاحبان کسب و کار باید بر سه اصل اساسی تمرکز کنند: در گام نخست آگاهی از نیاز مشتریان،سپس سازماندهی فروش و پاسخگویی آنلاین و در آخر ایجاد راهی برای افراد تا به آسانی آن ها را پیدا کنند.

نیاز مشتریان خود را بشناسید


مصرف‌کنندگان طیف وسیعی از اطلاعات را هنگام تصمیم‌گیری برای خرید می‌سنجند. این اطلاعات به دو دسته اطلاعات اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. اطلاعات اولیه شامل اصول حیاتی و بااهمیتی نظیر قیمت، در دسترس بودن محصول یا خدمات و مکان کسب و کار شما می‌شود. اطلاعات ثانویه، ضمن برطرف کردن ابهامات به‌جا مانده در ذهن مشتری یا نیازهای مصرف‌کنندگان، احتمالاً زمینه کسب اطلاعات بیشتری درباره کسب و کار شما و خدمتی را که ارائه می‌کنید برای مشتریان تان فراهم می‌کند. اطلاعات ثانویه بسیار با اهمیت هستند و مواردی نظیر شرح دقیق محصول، بررسی‌ و مقایسه محصولات مشابه، پیشنهادهای سایت‌های معتبر، نقد و کامنت سایر خریداران، عکس‌ها و فیلم‌ها را شامل می‌شود و معمولا در فرایند جست‌وجو در اینترنت و فضای مجازی به دست می‌آید.
برای بررسی این سوال مهم که «چرا مشتریان باید یک کالای خاص را بخرند»، رفتار بیش از ۵۴۰۰ مصرف کننده توسط سایت YellowPages.com یا به اختصار YP با همکاری Thrive Analytics و انجمن جست‌وجوی محلی، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق بسیار جالب توجه است. مصرف‌کنندگان تقریباً به طور مساوی از اطلاعات اولیه و ثانویه برای خرید استفاده می‌کنند. عدد دقیق آن برای اطلاعات اولیه ۵۲ درصد و برای اطلاعات ثانویه ۴۸ درصد است. اما نکته جالب قضیه اینجاست که مصرف کنندگانی که تصمیم خرید خود را بیشتر بر پایه اطلاعات ثانویه گرفته بودند، به طور متوسط دو برابر بیشتر از آن‌هایی که از اطلاعات اولیه استفاده کرده بودند، خرید کردند.
پس صاحبان کسب و کار نباید تنها به ارائه اطلاعات اولیه در مورد یک محصول یا خدمت و زدن برچسب قیمت روی اجناس اکتفا کنند. آن‌ها باید نیاز مشتریان به اطلاعات ثانویه که بسیاری از مصرف کنندگان هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، اهمیت زیادی برایش قائل هستند، را نیز برآورده کنند. درواقع، در بسیاری از موارد، این اطلاعات ثانویه است که تفاوت‌ها را به نفع یک کسب و کار رقم می‌زند.

مقدمات دسترسی کامل و دقیق آنلاین را برای مشتریان تان فراهم کنید


بسیاری از دلایل مصرف‌کنندگان برای انتخاب یک کسب و کار خاص، به امکان دسترسی و پاسخگویی آنلاین صاحبان آن کسب و کار مرتبط است، چیزی که مالک یک کسب و کار می تواند آن را کنترل کند. وقتی مشتریان در یک فضای آنلاین با اطلاعات نادرست یا متناقض مواجه می‌شوند، تشویق می‌شوند که زیر آن مطلب نادرست، نقدی بنویسند یا محتوای ویدئویی یا عکس را به اشتراک بگذارند. در این صورت، صاحب کسب و کار و برند تجاری قادر خواهد بود که به تدریج، تصویر کامل و دقیقی از محصول خود را به مخاطبان عرضه کند و پایه‌های حضور آنلاین خود را بنا کند.
داشتن کسب و کار آنلاین در کنار تجارت اصلی (مثلاً کانال تلگرامی، صفحه اینستاگرامی، سایت اینترنتی و …) در این روزها این قدر حیاتی شده است که می‌توان به جرأت گفت که حتی کسب و کارهایی که در حوزه آنلاین هستند اما عملکرد ضعیفی دارند و پاسخگویی لازم را ندارند، نیز به تدریج از معرض توجه مصرف‌کنندگان و چرخه تجارت دور خواهند شد.
اطلاعات بی‌ربط و متناقض در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، محتوای قدیمی و نادرست وب سایت و اطلاعات تماس اشتباه، مشتریان را کلافه کرده و بیشتر آن‌ها را به سمت سایر رقبا سوق می‌دهد. این درحالی است که کسب و کار بدون وب سایت، عکس‌، یا رتبه بندی و نظرات کاربران، مشتریان احتمالی را نیز از دست خواهد داد.
بنابراین، درست همان‌طور که عوامل کلیدی اثرگذار بر نظر خریداران قبل از خرید وجود دارد که مهم است، عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر تصمیم مصرف کننده برای نخریدن یک محصول موثر است که باید به آن توجه کرد.

مشتری باید به آسانی شما و محصول تان را پیدا کند


ما در جهانی زندگی می‌کنیم که باید در آن همیشه برخط و اصطلاحاً کانکت (متصل) بود. امروزه دستگاه های موبایل نقش مهمی را در خرید مشتریان ایفا می کنند و کسب و کارهایی که به راحتی نمی توانند این خواسته مصرف‌کنندگان را برآورده سازند، آن ها را از دست خواهند داد. اگر چه مصرف‌کنندگان ممکن است جست‌وجوی خود برای محصولات مورد نظرشان را از هر جای دیگر شروع کنند، ولی در نهایت آن‌ها مجبور خواهند شد از برخی ویژگی‌های گوشی های هوشمند استفاده کنند.
بار دیگر به نتایج تحقیق «چرا مشتریان باید یک کالا را بخرند» برگردیم. طبق نتایج این تحقیق، یکی از دلایل مهم استفاده مصرف کنندگان از یک دستگاه تلفن همراه هوشمند، توانایی یافتن نزدیکترین فروشگاهی است که محصول مورد نظر آن‌ها را می‌فروشد. آن‌ها همچنین ویژگی « با یک کلیک تماس گرفتن» را دوست دارند که به آن‌ها امکان می دهد به سرعت و به طور مستقیم با فروشگاه مورد نظرشان تماس بگیرند. گوشی های هوشمند نه تنها برای جست‌وجوی محلی ایده آل هستند، بلکه در هدایت مشتریان برای این‌که از کجا و چگونه خرید خود را انجام دهند انقلابی به پا کرده‌اند.
در دنیای دیجیتال امروز، تصمیم به خرید از یک برند و فروشگاه خاص و ترجیح آن بر دیگری، بیش از هر زمان دیگر ممکن است بدون اشاره‌ای مستقیم یا سرنخ دادن به مشتری رخ دهد. پیچیدگی فرآیند خرید، ممکن است به سادگی مصرف کنندگان را بدون هشدار قبلی از خرید یک محصول منصرف کند. برای فروشندگان محلی بیش از هر زمان دیگر مهم است که بدانند چگونه، چه زمانی و کجا، مشتریانی را که به دنبال محصولات شان هستند را پیدا کنند. شکست در انجام این کار می‌تواند به معنای از دست رفتن بهترین فرصت شما باشد.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب admin
آریان پور هستم مدیر فروشگاه اینترنتی فاین سافت کارشناس شیمی کاربردی و کارشناس حسابداری صنعتی از دانشگاه جامع علمی کاربردی،به عنوان مدیر بخش خصوصی صنایع تولیدی افتخار خودم میدونم که تجربیات خود را در زمینه کسب و کارها در اختیار علاقمندان قرار بدم.

بدون دیدگاه