جایزه مالکوم بالدریج

جایزه مالکوم بالدریج ، به پاس زحمات وزیر بازرگانی دولت امریکا در توسعه تجارت بازارهای جهانی شرکت های امریکایی ، به نام مالکوم بالدریج نام گذاری شده است .
جایزه مالکوم بالدریج از سال ۱۹۸۷ جهت ارزیابی سازمان های سرآمد امریکایی راه اندازی شد و بصورت مستمر بازنگری شده است . در حال حاضر از ۷ معیار اصلی ، مفاهیم و ارزش ها و نظام امتیازدهی تشکیل شده و در پنج بخش تولیدی ، صنایع کوچک ، خدمات ، مراقبت های پزشکی و آموزش هر سال در آمریکا برگزار می شود.
در سال های اولیه ۱۹۸۰ ، تعداد زیادی از رهبران صنایع و بخش های دولتی دریافتند که که تاکید بر کیفیت به عنوان الزامی مورد توجه بسیاری از شرکت های آمریکایی قرار گرفته و به منظور رقابت نیاز به معیاری جهت ارزیابی سطح کیفیت خود دارند و باید بدانند از کجا شروع نمایند .
جایزه مالکوم بالدریج ، بعنوان معیاری جهت کسب برتری در موسسات امریکایی مورد توجه قرار گرفت به آنها در جهت بهبود کیفیت کمک می نماید .
انجمن کیفیت آمریکا تلاش جهت افزایش سطح آگاهی از کیفیت در سطح مدیران ، کارکنان تلاش زیادی نمود .

بمنظور مشورت در خصوص وضعیت کیفیت و تولیدات ، کالا ، نشستی در سپتامبر ۱۹۸۳ در آمریکا تشکیل شد که محوریت این نشست پیرامون بهره وری اقتصادی بود در این نشست تصمیم گرفته شد جایزه ای برای ارتقاء بهره وری ملی و کیفیت در نظر گرفته شده و توسعه یابد .
در سال ۱۹۸۶ گروه اعزامی به سرپرستی نماینده کنگره دان فوکوا  به ژاپن سفر کرده و با پرفسور ایشیکاوا ملاقات نمودند وی در این ملاقات ، آمریکا را برای بوجود آوردن جایزه ای که راه را برای بهبود وضعیت کیفی کالا هموار سازد ، تشویق نمود .

این‌ جایزه، سه‌ گروه‌ واجد شرایط‌ را در بر دارد: شرکتهای‌ ساخت‌ و تولید، شرکتهای‌ خدماتی‌ و سازمانهای‌ تجاری‌ کوچک. ‌جایزه‌ بالدریج‌ یک‌ نشان‌ شیشه‌ای‌ با ارتفاع‌ 14 اینچ‌ بوده‌ که تاکنون‌ به شرکتهای زیر اهدا گردیده‌ است: سال‌ 1988: شرکت‌ موتورولا، سال‌ 1989: شرکت‌ میلیکن، سال 1990: شرکت‌ موتور کادیلاک، سال 1991: شرکت‌ صنایع‌ مارلو، سال 1992: شرکت AT&T، سال 1993: شرکت‌ لاستیک‌ ایمز، سال 1996: ارتباطات‌ مشتری شرکت AT&T، سال 1995: صنایع‌ آرمسترانگ.

 معیارهای‌ جایزه‌ بالدریج

کمیته انتخاب‌کنندگان جایزه کیفیت آمریکا، توجه خود را بر هفت زیرمجموعه و معیار معطوف می‌سازد:

  • رهبری
  • طرح‌ریزی استراتژیک
  • مشتری‌مداری و بازارمداری
  • جریان و تحلیل اطلاعات
  • مدیریت منابع انسانی 
  • مدیریت فرایند
  • نتایج کسب و کار سازمان
 اهداف جایزه مالکوم بالدریج

اهداف رسمی‌ جایزه بالدریج عبارتند از:

  • ترویج و توسعه آگاهی از کیفیت به عنوان عنصری مهم در رقابت
  • گسترش مشارکت در اطلاعات و راهبردهای موفقیت‌آمیز کیفی و تسهیم دستاوردهای اجرایی

در این میان عوامل اصلی که اهداف فوق را در قالب نظام جایزه شکل می‌دهد، دو دسته‌اند:

  1. آمادگی شرکتها برای اقتصاد به شدت رقابتی در سطح جهانی
  2. ایجاد ابزاری قدرتمند جهت خودارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد و نتایج حاصله جهت طرح برای اقدامات بهبود

جایزه بالدریج، سعی دارد با تعمیق فرایند شناخت در داخل و بیرون سازمان، نسبت به شناسایی الگوهای موفق (Role-mode) و نیز با ترغیب سازمانها به آموختن و بهبود عملکرد در خلال فرایند فوق، به اهداف خود دست یابد. در حال حاضر نظام ارزیابی و رویکردهای جایزه بالدریج به عنوان کلید مدیریتی مهم در راه موفقیت برای شرکتها در سطح جهان تلقی می‌شود.

 ارزشهای بنیادین جایزه مالکوم بالدریج
  • معیارهای کیفیت بر اساس نظر مشتری: کلیه مشخصه‌های کالاها و خدمات که برای مشتری ارزش محسوب می‌شوند و منجر به رضایت مشتری می‌شوند باید در نظام مدیریت کیفیت سازمان مورد توجه قرار گیرند.
  • رهبری: مدیریت ارشد سازمان باید جهت‌گیری سازمان را مشخص و ارزشهای سازمان را به گونه‌ای روشن و شفاف بیان کند. همچنین طرحها، نظامها، ساختارها و روشهای دستیابی به موقعیت برتر کیفیتی را توسعه دهد و در زمینه ایجاد و حفظ فرهنگ کیفیت در سازمان بکوشد.
  • تعهد به کیفیت در بلندمدت: دستیابی به موقعیت برتر در بازار و در زمینه کیفیت در صورتی میسر است که سازمان مایل به دادن تعهد و ایجاد تعهد در سازمان نسبت به مشتریان، کارکنان، سهامداران، تأمین‌کنندگان و جامعه باشد.
  • بهبود مستمر: دستیابی به بالاترین سطح کارایی، مستلزم اجرای موفق روشهای بهبود مستمر در سازمان است.
  • توسعه نیروی انسانی و مشارکت کارکنان در بهبود کارایی عملیات: سازمانها باید به دنبال راههایی برای درگیر کردن کارکنان در امر بهبود عملکرد سازمان و رضایت مشتریان باشند چرا که دستیابی به آرمانهای عملکرد سازمان، مستلزم بهره‌گیری از نیروهای کارآزموده و متعهد است.
  • کیفیت طراحی و اقدامات پیشگیرانه: توجه به کیفیت در مرحله طراحی و پیشگیری از مسایل کیفیتی، بسیار کم هزینه‌تر از اقدامات اصلاحی در مراحل نهایی فرایند تولید و عرضه محصولات است.
  • مدیریت بر اساس واقعیت: مدیریت سازمان و تصمیم‌گیری در سازمان باید بر اساس داده‌های حقیقی و اطلاعات دریافتی از مشتریان، بازار، کارایی کالاها و خدمات، عملیات، تأمین‌کنندگان و کارکنان باشد.
  •  توسعه همکاری‌های داخلی و خارجی: همکاری‌های داخلی و خارجی جهت منافع متقابل واحدها و سازمانها باید برقرار شود.
  • مسئولیت پذیرش شرکت (سازمان) در قبال عموم: علاوه بر دستیابی به موقعیت برتر در حوزه کاری سازمان، باید به مسئولیتهای ملی و عمومی ‌خود توجه داشته و اقدامات لازم را در زمینه‌هایی چون حفظ اخلاقیات کاری، حفظ سلامت عمومی، ایمنی و محیط زیست و انتقال تجربیات موفق خود به جامعه تجاری مربوطه اجرا کند.
  • عکس‌العمل سریع: در بازار رقابتی کنونی میل فزاینده‌ای به کوتاه کردن سیکل عرضه کالا و خدمات به مشتری و پاسخ سریع‌تر به تقاضاهای مشتریان وجود دارد. بهبود در زمان پاسخ به مشتریان در عملیات و خدمات پشتیبانی منجر به کیفیت و بهره‌وری می‌شود.
 نحوه‌ امتیازدهی‌ در جایزه‌ بالدریج‌

‌امتیازدهندگان‌ معیارهای‌ بالدریج‌ پس‌ از مشاهده‌ سازمان‌ با توجه‌ به‌ موارد زیر اقدام‌ به‌ امتیازدهی‌ می‌کنند. چگونگی‌ برآورده‌ کردن‌ نیازها و محل‌ ردیابی‌ آن‌ بایستی‌ مشخص‌ باشد. برای‌ امتیازدهی‌ یک‌ مورد، امتیازدهنده‌ ابتدا بهترین‌ دامنه‌ امتیازی‌ را که‌ با آن‌ مورد هماهنگی‌ دارد، انتخاب‌ می‌کند (مثلاً‌ 60-50). این‌ تصمیم‌گیری‌ نیاز به‌ توافق‌ کلی‌ ندارد. امتیاز واقعی‌ در داخل‌ دامنه‌ تعیین‌ شده، به‌ قضاوت‌ امتیازدهنده‌ در ارتباط‌ با آن‌ مورد بستگی‌ دارد.

توجه: معیارها به‌ دو قسمت‌ شیوه‌ و نتایج‌ تقسیم‌ شده‌اند که در قسمت‌ موارد شیوه‌ها، امتیاز 50% بیان‌ می‌کند که‌ شیوه‌ مورد نظر اهداف‌ اولیه‌ این‌ مورد را پوشش‌ می‌دهد. امتیازات‌ بالاتر بلوغ، تکامل‌ و دستیابی‌ بالاتر را بیان‌ می‌کنند. در قسمت‌ نتایج، امتیاز 50% یک‌ روند بهبود مشخصی‌ را در رابطه‌ با آن‌ مورد بیان‌ می‌دارد. امتیازات‌ بالاتر بهبود بیشتری‌ را در مورد عملکرد مشخص‌ می‌سازد.

 اجرای‌ جایزه‌ ملی‌ کیفیت‌ بالدریج‌

‌اجرای‌ این‌ جایزه‌ توسط‌ انجمن‌ کیفیت‌ آمریکا صورت‌ می‌پذیرد. مرور امتیازدهی‌ و قضاوت‌ برای‌ تقاضاها شامل‌ مشاهده‌ سازمان، توسط‌ صدها سازمان‌ داوطلب‌ از شرکتهای‌ آمریکایی، دانشگاهها، دولت، مشاوران‌ و سایر سازمانها انجام‌ می‌پذیرد. این‌ داوطلبان‌ نقش‌ کلیدی‌ بسیار مؤثری‌ دارند. هیأت‌ ناظران، سازمان‌ را با سؤالاتی‌ درمورد فرایند مورد بررسی‌ قرار می‌دهند تا از انجام‌ فرایندهای‌ مناسب‌ و ایجاد بهبود مستمر، اطمینان‌ حاصل‌ کنند اما ناظران‌ در قضاوت‌ و ارزیابی‌ واقعی‌ متقاضیان‌ مشارکت‌ ندارند. هیأت‌ ممتحنین‌ از 200 نفر بر اساس‌ تخصص‌ و تجربه‌ آنها تشکیل‌ می‌شود.

فرایند این‌ جایزه‌ دارای‌ چندین‌ مرحله‌ است‌ که‌ اولین‌ مرحله، بهبود سالانه‌ معیار، راهنماها و فرایند کلی‌ جایزه‌ است. مرحله‌ بعدی‌ تکمیل‌ فرم‌ تعیین‌ شایستگی‌ توسط‌ شرکت‌ متقاضی‌ است‌ که‌ شرکت‌ متقاضی‌ بایستی‌ شایستگی‌ خود را به‌ اثبات‌ رساند. سپس‌ هر متقاضی‌ فرم‌ تقاضا را تکمیل‌ می‌کند. در ادامه‌ هر متقاضی‌ در چهار مرحله، مورد بازبینی‌ قرار می‌گیرد:

  • مرور توسط‌ حداقل‌ 5 نفر از اعضای‌ هیأت‌ ممتحنین
  • بازبینی‌ و بررسی‌ به‌ صورت‌ اجماع‌ و ارزیابی‌ متقاضی‌ با توجه‌ به‌ یافته‌های‌ مرحله
  • بازدید محل‌ سازمان‌ (کارخانه) برای‌ مرور امتیازدهی‌ در مرحله‌ دوم
  • بازنگری‌ قضاوت‌ انجام‌ شده‌ و ارایه‌ توصیه‌ها
دیدگاه‌ها 0